Kako market place-ovi menjaju navike potrošača i zašto su dobri?

Kada sam pre par godina imao priliku da posetim Moskvu i da vidim iz prve ruke u kom pravcu idu razvijena tržišta, iznenadio sam se koliko popularni market places uzimaju primat u gotovo svim sferama.

Za one malo neupućenije, market place je:

marketplace is a platform where vendors can come together to sell their products or services to a curated customer base. The role of a marketplace owner is to bring together the right vendors and the right customers to drive sales through an exceptional multi-vendor platform – sellers have a place to gain visibility and sell their products, and the marketplace owner earns a commission from each sale.

Ta fasciniranost kompanija je išla dotle da su u nekim svojim malo dugoročnijim strategijama, stavljali market places ispred svojih online prodavnica, što me je iznenadilo. Dodatno, u kompanijama su krenuli da se oformljavaju timovi koji se isključivo bave prisustvom brenda na drugim platformama, market place-ovima.

Nakon Moskve neko vreme nisam razmišljao o tome toliko, dok me posao opet nije doveo u vezu sa već opisanom temom na početku. Da stvar bude zanimljivija desilo se nekoliko stvari u poslednjih nekoliko meseci:

  1. United Grupa lansira Shoopster, velike planovi i ambicije
  2. Delta najavljuje pandam Amazonu, planirane investicije od 100 mio dolara

I onda možda meni i najzanimljivija vest, prvo mesto u Americi gde ljudi startuju svoju discover fazu u pretraživanju proizvoda, Amazon:

Onda sam posložio malo misli:

  1. Početak korisničkog iskustva, posebno u discover fazi se ne menja, interesovanje kupaca je tu, stim što pored pretraživača imamo nove igrače u igri. U našem regionu će to biti Shoppster, Ananas, Sasomange, KupujemProdajem, itd.
  2. Očekivanja korisnika se menjaju, preciznije ona se podižu na višu lestvicu. Jedan konkretan primer: do pre 2 godine, korisnici su navikli da dostava hrane bude 1h do 1.30h. Danas, dolaskom igrača poput Glova i Wolt, taj prag se sveo na 45 minuta jer su te kompanije donele excellence u dostavi.
  3. Baze podataka, market place-ovi su jedan veliki Data ocean. Ne samo da barataju sa velikom količinom podataka već jako dobro poznaju navike potrošača. Pitanja:
  • Uz koji proizvod potrošači bandluju moj proizvod?
  • Šta trenutno u Beogradu ide najbolje od hrane, tj da budem precizniji šta najbolje ide na Voždovcu?
  • Da li ima potencijala da započinjem posao sa aksesoarima za kućne ljubimce?

CRM ovakvih platformi daje vrlo konkretne odgovore na gore postavljena pitanja. Mnoge kompanije i mnogi biznisu su nastali na osnovu takvih insight-a.

4. Customer care – Market place je bukvalno shvatio da živi od korisnika i to se prenelo i na korisničko iskustvo. Ako danas dobijete ladni burger preko Wolt-a i date ocenu jedan, budite sigurni da će vas Wolt zvati ili kontaktirati jako brzo. Ne samo kontaktirati već ponuditi i konkretno rešenje.

5. Supply chain – hteli to ili ne, vi morate da radite na supply chain i njegovoj optimizaciji. Drugim rečima kada radite sa jako velikim brojem partnera, proizvođača, prodavnica, supply chain je jedna od konkurentskih prednosti koje imate.

6. You do not need deep tech – a najbolji primer za to je FB grupa Mali proizvođači hrane u Srbiji. Naravno da sada ljudi imaju zilion ideja kako to da uzdignu i da unaprede tehnološki ali je ona radila dobro i bez toga.

Najvažnija stvar i suštinki najbitnija, ovakve platforme daju šansu malim i srednjim biznisima i ono što je važnije u većini slučajeva guraju celokupno tržište napred u sferi logistike, dostave, tehnologije, itd.

Nije baš sve idealno i vremenom su se izdvojile najveće prepreke za uspeh market place-ova a ja bih nazvao više oprezom kod kompanija koji planiraju ili su prihvatili učešće na market place platformama

Da li treba da gurate sopstvenu prodaju, naravno da da, jer će vas provizija na ovakvim sajtovima uvek žuljati, marketing budžet treba prevashodno da ulažete u vaš brend ali treba biti realan i svestan svojih mogućnosti, budžeta i infrastrukture sa kojom raspolažete.

Zato je najbolje rešenje negovati omnichannel pristup, drugim rečima sopstvena prodaja i market places mogu i treba da postoje pararelno i kompanije to trebaju da iskoriste. O tome i kako ove stvari mogu i da se ukrštaju, drugom prilikom. Za ovaj put je bilo i više nego dovoljno

No Comments Yet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


nine − six =