Testiraj i ne okreći se sine

Prestao sam da brojim odavno, ali početka se sećam. Bilo je to pre nešto više od 10 godina. Sedim na brifu, student još, jedna od prvih touchscreen aplikacija u regionu sa ciljem da se kastomizuju majice.

Osoba preko puta mene jako brzo priča, gotovo ništa ne razumem, znam samo da je rok kratak i da ne smemo da zajebemo. Izlazim iz kanca, čudno srećan, znajući samo jedno, ovaj posao neće biti dosadan.

Do momenta izbacivanja prve verzije aplikacije naučio sam mnogo stvari, napušio se par puta sa programerom, izigravao majku dizajneru i onda otišao opet kod one žene koju nisam razumeo. Ovog puta jesam, narendala mi je 10 stvari koje ne rade, što me je dovelo na početak, zajebao sam, zajebao sam dosta. Opet izlazim iz kanca i dobijam savet, mora da se testira i sve može da se ispravi.

Sa ove distance, imate osećaj da to testiranje nije prošlo, splituj kampanje, UAT testovi, itd. Nekako na tom putu smo zaboravili da konsultujemo ljude, tj korisnike nečega što pravimo, kreiramo ili programiramo.

Velike kompanije to rade, bar se nadam i za to troše stvarno velike količine novca. Nedavno sam učestvovao na projektu gde sam po prvi put upotrebio manje istraživanje gde je egzekucija bila potpuno interna i gde je budžet bio 0. Nisam znao ništa i tako sam se i postavio a naučio sam mnogo:

  1. Fokusirajte svoje testiranje na stvari za koje će te posle stvarno imati akcioni plan
  2. Odabir metore istraživanja je jako bitan. Bilo bi dobro edukovati se o najvažnijim i shodno cilju odabrati najbolju metodu. U mom konkretnom slučaju sam koristio F2F intervjue i opservaciju, tj. posmatranje korisnika kako koriste aplikaciju
  3. Morate da znate da vodite intervju sa osobom sa kojom pričate. Meni kao osobi koja voli da prekida ljude, uleće drugima je ovo bilo jako teško. Trening od strane stručne osobe mi je pomogao da ovo suzbijem kako bi na kraju dobio najbolje moguće rezultate. Konkretno u ovom slučaju prvih dvoje ljude koje sam intervjuisao su bili ljudi koje znam, kako bi zapravo imao pravu vežbu, to može da bude jako dobar početak. Na intervju povedite još jednu osobu koja bi zapravo trebala da ocenjuje Vas.
  4. Pitanje koje želite da pitate? Možda i najteži deo, vežete se za projekat i ne možete da pobegnete od momenta da već znate previše i da to ne treba da utiče na pitanja i samu strukturu istraživanja. Ovde je jako dobro da napravite dobar mix, neko ko se razume u istraživanje i neko sa projekta i onda možete očekivati realan odabir pitanja.
  5. Odabir ljudi, suštinski jako bitna stvar. Interne ljude svakako treba koristiti ali su oni već zatrovani sa svim što se radi u vašem radnom okruženju i često nemaju realnu percepciju. Stoga morate koristiti eksterne ljude ili bilo koga drugog koji je van firme a potencijalni je korisnik vaše usluge il proizvoda
  6. Vreme, morate znati koliko će trajati istraživanje po čoveku. Ako se vratimo na tačku 3, gde sam zapravo imao test, tu sam testirao i vreme. Ovde morate da imate dva aspekta i oba su podjednako važna, da se osoba koja se intervjuiše ne smori i ne krene da daje odgovore na pitanja, eto tek tako i drugo, da dobijete ono što i želite na kraju istraživanja, da ne odlutate.
  7. Definisanje finalnog dokumenta na osnovu istraživanja. Kada pišete finalni dokument imajte u vidu da će ga čitati i ljudi koji ne znaju ništa o vašem istraživanju te bi bilo dobro da im date okvir – cilj, trajanje, metoda, broj ispitanika. Takodje, trudite se da sve bude nedvosmisleno, jasno definisano, objašnjeno i zasnovano na podacima. Imajte na umu da na osnovu vašeg dokumenta neko možda preduzme neku akciju.  Jako je bitno da odmah nakon svakog intervjua u određenu matricu krenete da unosite komentare ljudi kako bi vam posle bilo lakše da zapravo napravite finalni zaključak i ono što je najbitnije, akcioni plan (šta sve treba da promenite i kada)
  8. Svako ko se bavio razvojem određenog proizvoda, posebno kada pravite MVP, znate da nakon lansiranja MVP prioritizujete stvari koje želite da ubacujete u vaš proizvod tokom vremena. Iznenadićete se, da nakon ovakvih istraživanja i intervjua zapravo rezultati će uticati na vašu prioritizaciju.

Zašto sam inicijalno i napisao ovaj tekst? U našem poslu se sve više i više prave proizvodi koji ne zadovoljavaju potrebe ili jednostavno zanemaruju šta potencijalni potrošači imaju da kažu. Takodje ovaj proces dolazi na kraju i uglavnom kada dolazi do kašnjenja u realizaciji projekta ovaj deo najviše strada a suštinski je možda i najbitniji:)

Možda sam nešto propustio, te stoga slobodno dodajte sta god da mislite da bi nekom pomoglo. Odoh da testiram pivo.

No Comments Yet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


15 − 3 =