Kao deo ekipe u Ellecta Interactive učestvovao sam u izradi desetine facebook aplikacije te stoga ću pokušati da kažem nešto korisno onima koji bi da se upuste u izradu istih.
U relativno širokom spektru digitalnih usluga koje Ellecta realizuje za klijente, mogu slobodno reći da smo narodski rečeno prošli „sito i rešeto“ kada su u pitanju Facebook aplikacije. Do sada smo imali iskustva sa osmišljavanjem i razvojem facebook aplikacija i igara različitih namena i kompleksnosti, u različitim fleksibilnim ili najčešće manje fleksibilnim rokovima.
Pomenuto iskustvo mi je po mišljenju mojih kolega nametnulo svojevrstan „njuh“ za Facebook aplikacije. Shodno tome voleo bih da otvorim sezonu pisanja tako što ću sumirati neke od osnovnih sastojaka (smernica) koje treba imati na umu prilikom osmišljavanja promotivnih Facebook aplikacija (koje kompanije koriste za potrebe digitalnog marketinga). Standalone aplikacije koje su „proizvod za sebe“ ostavljamo za neki drugi post, iako se određeni koncepti navedeni u nastavku svakako odnose i na njih.
Jednostavnost korišćenja – Ovo je pravilo broj 1, takoreći „sine qua non“ uspešnih aplikacija. U moru aplikacija i fan strana ljudi nemaju mnogo vremena ili strpljenja, a često ipak žele sve da probaju jer su po svojoj prirodi radoznali. Kao i u ostalim stvarima u životu, vaša aplikacija dobija jednu ili svega dve prilike da se dokaže potencijalnom korisniku te stoga mora biti razumljiva na prvu loptu. Ukoliko je mehanika aplikacije ili igre ipak malo komplikovanija, čak ni to ne mora biti problem ukoliko je na pravi način objasnite korisnicima u vidu adekvatno napisanog uputsva.
Jasno definisana ciljna grupa – Pojam koji se često zaboravlja prilikom pravljenja facebook aplikacija. Video sam mnoge projekte koji su stagnirali jer su ih ljudi pravili za sebe i svojoj meri, a mislili da će ih koristiti neki drugi ljudi (koji često imaju potpuno drugačija očekivanja, navike i potrebe). Ukoliko pravite facebook aplikaciju za klijenta sa ustaljenim brendom i bazom followera, onda je tu situacija donekle lakša jer se pretpostavlja da već postoji analiza tržista te da klijent zna kome prodaje svoje proizvode/usluge. Ipak, i u tom slučaju je moguće aplikaciju nameniti samo određenoj niši u okviru ciljne grupe klijenata. Dodao bih takođe da jasno definisana slika o ciljnoj grupi pomaže i u promovisanju same aplikacije jer danas više nego ikada ranije moguće ciljati reklame kako na FB tako i van njega.
Jasno definisana pravila korišćenja – Stavka koja je dosta puta objašnjavana sa različitih aspekata ali je nije od zgorega još jednom ponoviti, iz najmanje dva bitna razloga. Najpre, pravila su vam potrebna kako bi se izbegli neprijatni komentari i pitanja korisnika na stranici koja mogu urušiti sliku vašeg brenda. Naš narod je sklon da u svemu vidi teoriju zavere a nažalost ni facebook aplikacije nisu izuzetak, te su pravila odličan alat kojima se mogu izbeći komentari tipa „sve je namešteno!“. Potom, uvek treba imati na umu da bilo koja aktivacija koja u sebi ima faktor sreće mora imati odobrenje od Uprave za igre na sreću kako bi se uopšte i održala. Dakle mehanika u kojoj se nasumično bira pobednik zahteva odobrenje Uprave. Sa druge strane bilo koja aktivacija u kojoj rezultat korisnika zavisi isključivo od njegove aktivnosti, veštine ili znanja ne podleže Zakonu o igrama na sreću i samim tim za takvu aktivaciju nije potrebno posebno odobrenje.
Nagrade (makar i simbolične) – Često veoma bitna stavka za kreiranje buzz-a i pridobijanje kritične mase. Ljudi vole izazov (makar i simboličan), a bili bi ste iznenađeni sa koliko malim budžetima se mogu postići odlični rezultati. Nekada je dovoljno deliti ulaznice, majice, kačkete ili druge brendirane stvari i gedžete kako bi se aplikacija lepo primila medju ljudima. Nagrada je tu da da dodatnu draž celoj akciji i naravno da pospeši takmičarski duh. Kroz aplikacije koje smo radili otkrili smo da postoji posebna kategorija korisnika koje interno nazivamo „lovci na nagrade“, ali više o njima nekom drugom prilikom.
Anticheat mehanizam– Varanje je veoma česta pojava, jednostavno je u prirodi čoveka da pokuša da do kraja puta stigne „prečicom“. Stvar međutim postaje ozbiljnija kada su u pitanju Facebook aktivacije u kojima su uključene nagrade jer sasvim opravdano može doći do bujice komentara i nezadovoljstva ljudi koji se takmiče na fer i korektan način, u skladu sa pravilima. Ne bih širio temu u tehničkom smislu, ali zavisno od tipa aktivacije postoji nekoliko više ili manje poznatih sistema varanja koji se najčešće koriste, te je barem na njih potrebno odgovoriti razvojem i implementacijom odgovarajućeg anticheat sistema. Zabava tek počinje kada aktivacija krene live a hvatanje i komunikacija sa varalicama može biti veoma zanimljivo, no više o ovome nekom drugom prilikom.
Time value koncept – Podrazumeva mehaniku u kojoj je korisnik nagrađen za vreme koje provodi u okviru aplikacije, a pogotovo je bitan u razvoju igara. Dobro osmišljena mehanika sa time-value konceptom može pomoći u motivisanju korisnika da vašoj aplikaciji u kontinuitetu posvećuju dragoceno vreme i svojevoljno joj se vraćaju više puta u toku dana. Dobar primer su igre u kojima igrači nešto posade ili počnu da proizvode/uzgajaju a nakon određenog vremena se vraćaju kako bi proverili da li je to što su započeli završeno. Naše iskustvo govori da su korisnici aplikacija i igara sa time value mehanikom generalno raspoloženi da rezultat svog „rada“ u vidu wall postova podele sa drugim korisnicima stvarajući tako lep viralan efekat.
Gejmifikovana mehanika – Gejmifikacija, na prvi pogled čudan izraz za koji nismo uspeli da nađemo adekvatan prevod na srpski, je veoma blisko povezana sa time-value konceptom a bazira se na ideji da se korisnik „vodi“ kroz aplikaciju, nagrađuje za svoje aktivnosti i raznim načinima motiviše da nastavi dalje. Dakle svaka aktivacija u kojoj korisnik vidi da napreduje kroz nivoe, gde osvaja bedževe, poene i slično ga može dodatno motivisati korisnika da kontinuirano koristi aplikaciju i svoje rezultate poredi i deli sa online prijateljima.
Personalizovane rang liste – Ukoliko kreirate aplikaciju ili igru u kojoj je moguće ostvariti rezultat, imajte na umu da se korisnici u svemu pa tako i u rezultatima ostvarenim na fejsbuku, najpre porede sa svojim društvenim krugovima. Veoma je bitno da pored opšte rang liste uvek imate i rang listu vaših prijatelja, jer iskustvo govori da je ljudima nekad bitnije da budu bolji od prijatelja nego što im znači pozicija u odnosu na ljude koje ne poznaju.
Napomenuo bih samo da navedene karakteristike nisu poređane po važnosti te da je u pitanju samo deo sastojaka o kojima treba razmisliti pre, tokom i posle avanture zvane „facebook aplikacija“. Dakle, pre nego što se upustite u produkciju dobro osmislite, razradite i testirajte ideju mehanike. Kada zagrebete po površini a potom i dublje u proces njihovog osmišljavanja i izrade, videćete da se tu krije još mnogo toga o čemu će biti reči u budućnosti.
Leave a Reply